Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Operon Racing odrabia straty

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • piątek, 20 maja 2011

VELUX 5 OCEANS: GUTEK NADRABIA STRATY – MIĘDZY NOWĄ SZKOCJĄ A NOWĄ FUNDLANDIĄ.

Według ostatniego raportu pozycji wszystkie cztery jachty płyną znów bardzo blisko siebie. Zbigniew Gutkowski na pokładzie Operon Racing odrabia straty i jest coraz bliżej prowadzącego stawkę Brada Van Liewa.

Żeglarze znajdują się teraz w rejonie Nowej Fundlandii. „Jest straszliwie zimno” – relacjonował Gutek dziś rano przez telefon. „Tak zimno nie było nawet na Oceanie Południowym, tam woda była zdecydowanie cieplejsza. W tej chwili na zewnątrz jest 1 stopień Celsjusza.” Warunki są więc trudne, a dodatkowo w okolicy utrzymuje się intensywny ruch statków.

„Cały czas jest mgła, już trzecią dobę. Widzę nad sobą niebieskie niebo, ale dookoła niewiele, może na 10 metrów. W tej chwili znajduję się na torze wodnym pomiędzy Nową Szkocją a Nową Fundlandią, stanowiącym wejście do Zatoki św. Wawrzyńca. Ruch statków jest więc duży. Widzę z odczytów systemu AIS (Automatic Identification System – automatyczny system identyfikacji statków), że od wczoraj minąłem sześć dużych jednostek w odległości od 1 do 1,5 mili, a więc bardzo blisko. Żadnej z nich nie widziałem ze względu na mgłę. Bez radaru i bez AIS pływanie po tych wodach to czyste szaleństwo.

Obecnie płynę z wiatrem na dużym genakerze, pomaga mi też prąd, więc udaje się nadrabiać stracone mile. Wiem, że Brad spotkał stado wielorybów, których jest tutaj dużo, bo jest to rejon, gdzie żerują. Z jednej strony to piękne, ale z drugiej zdecydowanie niebezpieczne – ja nie chciałbym mieć ich na swojej drodze.”

Gutkowski już kolejny raz notuje najwyższe przebiegi dobowe ze wszystkich zawodników – powyżej dwustu mil morskich. Pomimo słabego wiatru polskiemu żeglarzowi udaje się płynąć dość szybko jak na panujące w okolicy warunki. Do celu – mety piątego etapu regat VELUX 5 OCEANS we francuskim La Rochelle pozostaje obecnie jeszcze około 2200 mil morskich, czyli mniej więcej dziesięć dni żeglugi.

Odległości pomiędzy poszczególnymi jachtami dramatycznie maleją. Przewaga lidera Brada Van Liewa nad następnym w kolejności Chrisem Stanmore-Majorem wynosi 35 mil. Zaledwie dwie mile za Bytyjczykiem znajduje się Derek Hatfield, a Gutkowski znajduje się 16 mil za Active House.

Kolejność zawodników w dn. 20.05.2011 na godzinę 12.00 czasu UTC (14.00 czasu polskiego):

1. Brad Van Liew, Le Pingouin (USA): 2217 Mm do mety, dystans ost. doby 185 Mm, śr. pr. 7,7 węzła

2. Chris Stanmore-Major, Spartan (UK): 35 Mm do lidera, dystans ost. doby 176 Mm, śr. pr. 7,3 węzła

3. Derek Hatfield, Active House (CAN): 38 Mm do lidera, dystans ost. doby 197 Mm, śr. pr. 8,2 węzła

4. Zbigniew Gutkowski, Operon Racing (POL): 54 Mm do lidera, dystans ost. doby 232 Mm, śr. pr. 9,7 węzła

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 marca flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie, którego start miał miejsce 14 maja żeglarze wyruszyli w drogę powrotną do francuskiego portu La Rochelle (3600Mm) tym samym zamykając wokółziemską pętlę liczącą ok. 30 000 mil morskich.

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

 

 

 

 

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

 

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości