Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Polski jacht SiX – mały i szybki

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • środa, 24 sierpnia 2011

Mały sportowy szybki jacht przeznaczony do weekendowej żeglugi z przyjaciółmi zbudowała firma Yacht Service w Trzeszczynie pod Policami. Konstrukcją zainteresowali się żeglarze z Niemiec. Wyniki testu polskiego jachtu opublikowało w lipcu niemieckie pismo „Yacht”. Łódź ma zaledwie sześć metrów długości (stąd nazwa SiX), ale potrafi płynąć z prędkością przekraczającą 15 węzłów.


SiX przeznaczony jest nawet dla pięcioosobowej załogi. Dość szeroki kadłub z otwartą rufą (zabezpieczoną jedynie rajsbelką) zapewnia łódce dużą stateczność początkową (gdy jacht stoi przy kei). SiX został wyposażony w miecz szybrowy z bulbem, cały balast waży 180 kg. Miecz podnoszony jest wyłącznie do transportu. Gdy jest w górze, pod dnem pozostaje tylko bulb o wysokości około 22 cm. Z opuszczonym mieczem łódka ma zanurzenie 156 cm. Dzięki tak zaplanowanemu balastowi jacht może nieść żagle o powierzchni 58,8 m2 (łącznie z genakerem o powierzchni 34 m2 stawianym na wysuwanym bukszprycie).

Do niewielkiej kabiny prowadzi duży bulaj. Wewnątrz można schować żagle, sztormiaki i drobny bagaż przydatny podczas kilkugodzinnej żeglugi. Kabina kryje też skromną koję, na której od biedy mogą wypocząć dwie osoby.

Podczas pierwszych testów przeprowadzonych w Kilonii, przy wietrze o sile 6 stopni Beauforta, SiX żeglował z prędkością przekraczająca 15 węzłów (z trzema osobami na pokładzie). Jak na sześciometrową konstrukcję to bardzo dobry wynik. Załoga poradziła sobie w tych warunkach nawet bez refowania grota. – Łódka ma sportowy charakter, ale zastała tak zaprojektowana, by mogła znieść sporo błędów sternika i załogi – mówi Dariusz Konopczak, który brał udział w testach.

Producent nie oszczędza na wyposażeniu jachtu w okucia firmy Harken. Żagle szyje firma Polsails Janusza Olszewskiego. Dystrybutorem jest Dariusz Konopczak, współprojektant łodzi, który w Niemczech prowadzi firmę Mantra Yachts. SiX kosztuje niespełna 19 tys. euro brutto (łącznie z niemieckim podatkiem VAT wynoszącym 19 proc.).

DANE TECHNICZNE

Długość 5,98 m

Szerokość 2,49 m

Zanurzenie 1,56 m

Waga 600 kg

Balast 180 kg

Grot 16,6 m²

Fok 8,2 m²

Genaker 34 m²

Kategoria C

Projekt Mariusz Świstelnicki i Dariusz Konopczak

 

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości