Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Polski „WindWhisper” wygrał The Ocean Race w klasie VO65. W ostatnim etapie był szybszy nawet od jachtów klasy IMOCA

  • WindWhisper Racing Team, fot. Sailing Energy, Brian Carlin
  • wtorek, 27 czerwca 2023

Płynący pod biało-czerwoną banderą Yacht Klubu Polski Gdynia „WindWhisper” zwyciężył w regatach The Ocean Race w klasie VO65.

Droga do spełnienia marzeń rozpoczęła się w 2019 roku. Wiodła przez pokład „Sailing Poland”, setki godzin treningów, regatowych sprawdzianów, zbierania doświadczeń, uczenia się od najlepszych, udziału i drugiego miejsca w The Ocean Race Europe i wreszcie startu jachtu „WindWhisper” w The Ocean Race Sprint Cup w Alicante w styczniu 2023 roku.

W poniedziałek 26 czerwca, tuż po 12:00, czerwony kadłub „WindWhispera” minął linię mety ostatniego etapu The Ocean Race z Hagi do Genui. Polski jacht zameldował się w mieście Kolumba jako pierwszy nie tylko w swojej klasie, lecz w całej flocie uczestniczącej w tegorocznej edycji. Przewaga ekipy, którą dowodził Nowozelandczyk Daryl Wislang, nad resztą stawki, była imponująca. Gdy na pokładzie „WindWhispera” wystrzeliły korki od szampana, jachty z klasy VO65 miały do przepłynięcia jeszcze ponad 100 mM, podobnie jak najlepszy w klasie IMOCA Team Holcim – PRB.

Dla klasy VO65 był to trzeci i jednocześnie najdłuższy etap The Ocean Race. Przed jego rozpoczęciem zmienił się skipper „WindWhispera”. Hiszpana Pablo Arrarte, który poprowadził zespół do dwóch etapowych zwycięstw (na trasie z Alicante do Mindelo oraz z Aarhus do Hagi), zastąpił wspomniany żeglarz z Antypodów. Wyścig wystartował 15 czerwca w holenderskiej Hadze. Pierwsze dni stały pod znakiem słabszych wiatrów, które towarzyszyły załogom w przejściu przez Morze Północne, Kanał Angielski, aż po Zatokę Biskajską. W warunkach, które premiują dobrych nawigatorów, doskonale spisał się pełniący tę rolę w ekipie WindWhisper Racing Team Norweg Aksel Magdahl. Najpierw, zaraz po starcie, zaproponował pójście bardziej na południe niż reszta floty, co skutkowało objęciem przez polski jacht prowadzenia. Później, już na Biskajach, znów zdecydował się poszukać rozwiązań innych niż pozostałe łódki. Dzięki temu udało się uniknąć totalnej flauty i odzyskać stracone na moment miejsce na czele. Jak się miało okazać, Daryl Wislang i spółka pozycji lidera nie oddali już do samego końca wyścigu. Gdy inni zmagali się z brakiem wiatru, polska ekipa powiększała przewagę, która rosła w zawrotnym tempie. Przy przekraczaniu Cieśniny Gibraltarskiej wynosiła już ponad 150 mil.

21 czerwca o godz. 12:03:39 polskiego czasu, „WindWhisper” przeciął 37. stopień szerokości północnej, trawersując wysunięty najbardziej na południowy zachód punkt kontynentalnej Europy – Przylądek św. Wincentego i twierdzę Sagres. Zrobił to jako pierwszy ze wszystkich ścigających się jachtów, dzięki czemu zdobył prestiżowe trofeum Vasco da Gama ufundowane przez portugalską fundację Mirpuri.

Ekipa WindWhisper Racing Team do końca pozostała skupiona i bezbłędna do ostatnich mil. Finisz w Genui oglądały na żywo tysiące osób. Tym większa była radość na mecie. Trzeci etap i trzecia wygrana. Zwycięstwo w klasyfikacji generalnej The Ocean Race VO65 Sprint Cup przez polski jacht stało się faktem. Triumf odniesiony w fantastycznym stylu.

The Ocean Race to jeden z najbardziej znanych etapowych wyścigów oceanicznych. Rozgrywany jest co trzy, cztery lata. Pierwsza edycja odbyła się w 1973 roku pod nazwą Whitbread Round the World Race. W regatach wzięły wówczas udział dwa polskie jachty – „Copernicus” pod dowództwem Zygfryda Perlickiego i „Otago”, którym kierował Zdzisław Pieńkawa. Obu jednostkom udało się ukończyć wyścig – odpowiednio na miejscach jedenastym i czternastym. W latach 2001-2018 regaty nazywały się Volvo Ocean Race.

W załodze WindWhisper Racing Team startowali:
Pablo Arrarte – skipper (podczas etapów 1 i 6)
Daryl Wislang – skipper (podczas etapu 7)
Liz Wardley
Aksel Magdahl – nawigator
Stanisław Bajerski
Arianne van de Loosdrecht
Mateusz Gwóźdź
Gemma Jones
Phil Harmer
Robbie Kane
Thomas Rouxel
Tomasz Piotrowski – reporter pokładowy
Szymon Cierzan
Kacper Gwóźdź
Marcin Sutkowski
Neal McDonald
Antonio Cuervas-Mons
Magdalena Kwaśna
Guillermo Altadill Fischer
Kinga Łoboda
Tomasz Piotrowski – reporter pokładowy

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości