Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Przepis na jacht dla wszystkich

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • środa, 19 stycznia 2011

Niedrogi, wygodny i łatwy w transporcie. Oto przepis na jacht dla wszystkich.

Sześć koi, kambuz z lodówką i kuchenką na kardanie, zamykana toaleta, bojler z ciepłą wodą i miejsce na silnik stacjonarny – czy to wszystko można pomieścić na małym i niezbyt szerokim jachcie? Doświadczony producent i młody projektant Janmora 25 Green udowodnili, że wystarczy odrobina determinacji i kreślarskiego sprytu, by mały kadłub zamienić w wygodną i dobrze wyposażoną łódź.

Andrzej Janowski, szef stoczni Janmor z Głowna pod Łodzią, chciał zbudować turystyczny jacht, który można bez przeszkód transportować na przyczepie na terenie całej Europy. To założenie ograniczyło szerokość kadłuba, ponieważ w niektórych krajach swobodę przewożenia jachtów szerszych, niż 2,55 metra ograniczają przepisy. W innych armatorzy po prostu z przyzwyczajenia chętniej wybierają niezbyt szerokie jachty. Wymagają jednak, by łódź o niewielkich gabarytach nie stwarzała zbyt wielu ograniczeń podczas aranżacji wnętrza. To spore wyzwanie dla producentów jachtów. Zresztą w tym przypadku długość kadłuba (7,49 metra) też ma swoje uzasadnienie. W wielu zachodnich marinach opłaty portowe dla jednostek mających ponad 7,5 metra są zazwyczaj wyższe. 

Janmor 25 ma dość pionowe burty oraz szeroką wodnicę, dzięki czemu kadłub mimo ograniczonej szerokości jest stateczny i pojemny, zachowuje też zgrabną, klasyczną sylwetkę. To zasługa lekkiej, delikatnie wyniesionej nadbudówki oraz ciekawych, drapieżnych w kształcie okien. Maszt o wysokości dziewięciu metrów niesie klasycznego, smukłego grota oraz genuę. Szoty przedniego żagla sprowadzono do kokpitu, więc jacht bez problemu może prowadzić nawet jedna osoba. Jeśli wybierzemy wersję z silnikiem stacjonarnym, to wówczas na rufie zyskamy niewielką platformę kąpielową, która z pewnością przyda się podczas letnich rejsów.

Wysokość w kabinie sięga 175 cm. Układ salonu jest klasyczny – po lewej znajdziecie dwupalnikową kuchnię na kardanie, zamykany zlew oraz lodówkę. Po prawej  – drzwi do toalety.  Wzdłuż burt poprowadzono siedziska. Koja dziobowa może być otwarta na salon lub schowana za pełną grodzią z drzwiami. Na rufie, pod kokpitem, znajduje się dwuosobowa, wygodna koja, która podczas żeglugi w mniejszym gronie może pełnić rolę poręcznej garderoby i schowku na torby.

Jacht może być wyposażony w ster na pawęży lub w ster głębinowy. Może posiadać silnik stacjonarny albo przyczepny. Producent oferuje typowo mazurską wersję mieczową, wersję mieczową z falszkilem spełniającą kryteria kategorii B oraz wersję typowo balastową, na morze. – Kadłub z płytkim falszkilem powinien zainteresować armatorów, którzy sporo czasu spędzają na Mazurach, ale ciągnie ich także na zatokę lub morskie wody przybrzeżne. Zanurzenie tej wersji (po podniesieniu obrotowego miecza) wynosi zaledwie 43 cm – mówi Wojciech Spisak, konstruktor jachtu.

Janmor 25 Green zadebiutował na marcowych targach żeglarskich „Wiatr i Woda” w Warszawie. Został tam nagrodzony „Gwoździem Targów” (kategoria: jachty żaglowe małe). Podczas listopadowej wystawy Boatshow w Poznaniu kadłub jachtu był główną nagrodą dla targowych gości. Zaprezentowano także egzemplarz przygotowany na rynek włoski. Od debiutu Janmora 25 Green stocznię opuściło już kilkanaście egzemplarzy. Trafiły do Szwecji, Norwegii i do Włoch. W Polsce armatorem tych jednostek jest firma „Pod Omegą” Stanisława Kasprzaka z Iławy (jachty bez problemów mieszczą się w okolicznych śluzach). Czarterowe Janmory 25 dostępne są także we włoskim porcie Senigallia nad Adriatykiem (firma E-Lines).

Obecnie w segmencie jachtów 25-stopowych jest bardzo duża konkurencja. Jakie atuty przemawiają za produktem ze stoczni Janmor? Warto wymienić choćby trzy argumenty: przemyślana konstrukcja, renomowany producent oraz niewygórowana cena.

Krzysztof Olejnik

Więcej informacji o jachcie na stronie www.janmor.com.pl

 

JANMOR 25 GREEN

Długość                                   7,49 m

Szerokość                               2,52 m

Zanurzenie kadłuba                 0,31 m

Zanurzenie z mieczem             1,34 m

Zanurzenie z kilem                  1,30 m

Waga                                1750-1900 kg

Wysokość w kabinie             1,75 m

Powierzchnia żagli                27,5 m kw.

Koje                                        6 (5+1)

Kategoria projektowa           C lub B

Projekt                          Wojciech Spisak

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości