Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Wszyscy przyspieszyli, Gutek odrabia starty

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • czwartek, 4 listopada 2010

Pierwsze trzy jachty znajdujące się za równikiem – Le Pingouin, Operon Racing i Active House – wyraźnie przyspieszają. Do Kapsztadu coraz bliżej, pierwszy z nich powinien zacumować w porcie za około dziesięć dni.

Zaczyna się trudna rozgrywka związana ze strategią podejścia do portu w Cape Town. W miejscu gdzie aktualnie znajdują się prowadzący stawkę Brad Van Liew oraz płynący 140 mil za nim Zbigniew „Gutek” Gutkowski nawet nowoczesne technologie przekazu informacji i analizy pogody nie są w stanie zastąpić rzetelnej żeglarskiej wiedzy, doświadczenia i intuicji. Gutek mówi: „Dzisiaj prognoza się nie zgadza, miało być 10 węzłów wiatru, a jest dwadzieścia. To akurat dobrze, bo łódka jedzie szybko, ponad 14 węzłów, bardzo dobrze. Ale przez to nie spałem przez całą noc, bo nie miałem pewności, czy nie będzie innych niespodzianek”.

Wszyscy zawodnicy mają dostęp do profesjonalnej, identycznej prognozy pogody, na której podstawie budują własną taktykę. Doradztwo w postaci bezpośredniej konsultacji z „lądowym” meteorologiem jest niedozwolone. Ale prognoza nie zawsze się sprawdza.

Jedna prognoza różni się od drugiej bardzo, więc trzeba na bieżąco analizować sytuację. Ale w tym miejscu jest to możliwe, bo budują się tu błyskawicznie takie mini-układy niskiego ciśnienia, a to zmienia całą prognozę i całą sytuację. Ja mam na przykład prognozę sprzed trzech godzin, ale ona może już być nieaktualna” – dodał Gutkowski opisując szczegółowo całą sytuację.

Trzeci z kolei Derek Hatfield nie kryje zadowolenia z pokonania najtrudniejszej dla niego części pierwszego etapu: „Bardzo się cieszę, że wreszcie wyszedłem ze strefy zmiennych wiatrów równikowych. Udało mi się odpocząć i nabieram nowej energii. Odcinek do równika był bardzo ciężki, ale druga połowa może być znacznie lepsza.”

Kanadyjczyk musiał pokonać pas zmiennych wiatrów równikowych dwukrotnie, gdyż niestabilne masy powietrza przesunęły się stając ponownie na jego kursie. Na Active House, jak na właściwie każdym jachcie, występują drobne problemy techniczne. Zepsuł się czujnik wiatru i teraz autopilot może pobierać dane jedynie z kompasu, co w sytuacji regatowej jest niewskazane, bo nie pozwala na szybkie reagowanie na zmiany kierunku wiatru, kluczowe dla nadrabiania kolejnych mil. „Zaczynam już się cieszyć na myśl o Cape Town. Przy obecnej sytuacji można zaryzykować i zyskać kilkaset mil, ale jeszcze nie wiem jak zrobię, teoretycznie mógłbym trochę nadrobić. Na razie nieustannie obserwuję Chrisa. Znacznie zmniejszył odległość między nami, więc jadąc do przodu muszę ciągle patrzeć w lusterko” – dodał Hatfield.

Więcej informacji na temat wyścigu oraz pozostałych zawodników na stronie www.velux5oceans.com, również po polsku.

 

Kolejność zawodników w dniu 04.11.2010 na godzinę 12.00 czasu UTC:

 

Sternik

odległość do mety (Mm)

Odległość do lidera

ostatni przelot dobowy (Mm)

średnia prędkość (węzły) 

Brad Van Liew

(Le Pingoiun)

2674.1

0

184.1

7.7

Gutek

(Operon Racing)

2815.7

141,6

187.6

7.8

Derek Hatfield

(Active House)

3242.9

568.8

204.2

8.5

Chris Stanmore-Major (Spartan)

3508.8

834.7

142.3

5.9

Christophe Bullens

(5 Oceans of Smiles)

   5175

2500.9

25.1

1

http://www.velux5oceans.com/?L=2

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010


Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

 

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com

Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr

Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston

Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com

Dostawca nawigacji: www.maxsea.com

Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk

Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org 

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości