Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Chorwacja w drodze do Unii Europejskiej

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • niedziela, 10 marca 2013

POBIERZ ulotkę informacyjną dla armatorów łodzi stacjonujących w Chorwacji: LINK

W lipcu Chorwacja zostanie nowym krajem Unii Europejskiej. Nad Adriatykiem, który jest ulubionym akwenem polskich żeglarzy, zmienią się podatki i przepisy. O czym warto pamiętać?

Chorwacja zerwała więzy z dawną Jugosławią i proklamowała niezależność w 1991 roku. Po 12 latach wystąpiła z wnioskiem o przyjęcie do UE. Traktat akcesyjny podpisano w grudniu 2011 roku. A na początku letnich wakacji (1 lipca) adriatycki kraj zostanie 28. państwem zjednoczonej Europy. Polscy żeglarze i turyści nie wypatrywali dotychczas zmian w chorwackim państwie, jeździli nad Adriatyk nawet wtedy, gdy z oddali dochodziły odgłosy bałkańskiej wojny, a inni wybierali spokojniejsze zakątki Europy. W ubiegłym roku „mały kraj na wielkie wakacje” odwiedziło aż 576 tys. polskich turystów, o 80 tys. więcej niż rok wcześniej. Za co kochamy Chorwację? Ponoć Bóg zapomniał o Chorwatach, przydzielając narodom świata miejsce na ziemi. By naprawić swój błąd, podarował im ostatni skrawek lądu – ten, który chciał zachować dla siebie…

Dziś wielu żeglarzy oczekuje, że wejście Chorwacji do UE wpłynie na obniżenie cen. Na razie jednak należy się liczyć z dodatkowymi wydatkami – dotyczy to armatorów trzymających w Chorwacji prywatne jachty pod obcą banderą. Na szczęście chorwacki rząd przygotował specjalny program, który umożliwia opłacenie należności według obniżonych stawek.

– Do tej pory, kupując jacht w Polsce i przewożąc go do Chorwacji, nie płaciliśmy podatku VAT (łódź nabywaliśmy w cenie netto). Mogliśmy korzystać z jachtu, pod warunkiem że nie przekraczał on granic UE (nie mogliśmy na przykład popłynąć do Włoch lub do Grecji) – mówi Marek Stryjecki prowadzący w Šibeniku firmę czarterową Odisej Yachting.

Teraz jednostki stacjonujące w chorwackich marinach muszą zostać obciążone podatkiem. Mamy kilka możliwych rozwiązań. Możemy zapłacić polską stawkę VAT (23 proc.) i żeglować po całej unii pod naszą banderą. Możemy też zapłacić VAT w Chorwacji (25 proc.). Dla jachtów o wartości 200 tys. zł będzie to wydatek odpowiednio 46 i 50 tys. zł. Aby nie zrujnować armatorskich budżetów, Chorwacja wprowadziła przepis umożliwiający zapłacenie VAT w wysokości 5 proc. wartości celnej łodzi (uwaga, tylko do 31 maja 2013 roku – później trzeba będzie zapłacić podatek w pełnej wysokości). Do tego należy doliczyć opłatę celną (1,7 proc.) oraz opłaty związane z rejestracją łodzi (100 – 200 euro). Jeśli jednostka pływająca została zakupiona w UE i posiada dowód pochodzenia (świadectwo EUR1 lub oświadczenie na fakturze), naliczana jest opłata celna według stawki preferencyjnej w wysokości 0 proc.

Usługę skierowaną do armatorów, której zadaniem jest opłacenie podatku i rejestracja łodzi, oferuje między innymi chorwacki oddział firmy ubezpieczeniowej Yacht-Pool. Armator zdecydujący się na współpracę z tą agencją nie będzie musiał samodzielnie dokonywać wszystkich procedur. Informacji dotyczących podatku VAT oraz rejestracji łodzi firma Yacht-Pool Chorwacja udziela bezpłatnie (kontakt: Yacht-Pool Kroatien, EU Import Administration, tel. 00385 52 432230, info@yacht-pool.com.hr).

Można też zwrócić się do niektórych firm czarterowych, marin czy kancelarii adwokackich. Zapytania w języku chorwackim, angielskim, niemieckim i włoskim można przesyłać także na adres: nautika@hgk.hr.

Ulotka informacyjna

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości