Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutek prowadzi i wchodzi na maszt!

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • czwartek, 21 października 2010

Operon Racing płynie jako pierwszy w regatach VELUX 5 OCEANS. Potwierdzają to raporty z godziny 0600 i 1200 UTC. Za Polakiem plasują się kolejno Brad Van Liew (Le Pingouin, USA), Derek Hatfield (Active House, CAN), Chris Stanmore-Major (Spartan, GBR). Belg Christophe Bullens po odbyciu skróconego rejsu kwalifikacyjnego nadal stoi w porcie w La Rochelle przygotowując jacht Five Oceans of Smiles do wyruszenia.

Zbigniew „Gutek” Gutkowski na pozycję lidera ciężko zapracował. Wybrał opcję zachodnią, która nie wszystkim wydawała się korzystna, ale dzięki tej decyzji wysunął się na prowadzenie. Teraz zarówno jego, jak i znajdującego się najbliżej Amerykanina czeka zmiana pogody. Anglik jest około 100 mil morskich za nimi. „Teraz świeci słońce, ale na horyzoncie widzę już czarne, ołowiane chmury. Tam jest o 20 węzłów wiatru więcej niż tu, a dziś w szkwałach miałem już do 35 węzłów. Zaraz będę refował grota na drugi ref. W nocy nie spałem, jechałem cały czas powyżej 20 węzłów, ale powiedziałem sobie, że albo rybki, albo akwarium, no i jestem dzisiaj na prowadzeniu” – powiedział Gutek dziś rano. Niestety w trakcie tego rodzaju wyścigu, nie będącego ani trochę rejsem turystycznym, awarie sprzętu przydarzają się znacznie częściej niż zwykle. A przygotowanie jachtu do drogi ma znaczenie dużo większe, bo wykonanie niektórych napraw samemu „w biegu” przypomina wchodzenie na dach pędzącego pociągu.

„Wczoraj wchodziłem na maszt. Zajęło mi to dwie godziny, musiałem wymienić urwany fał. Kiedy wchodziłem, nie było silnego wiatru, jakieś 20 węzłów, jacht szedł pod pełnymi żaglami. Ale kiedy znalazłem się już na górze, przyszła zmiana, łódka odjechała z kosmiczną prędkością, a jakiś czas później straciła na chwilę sterowność i stanęła do wiatru w przechyle około 50 stopni. Przez około pięć minut wisiałem na maszcie i walczyłem jak na rodeo żeby się przy nim utrzymać. Na szczęście samoster się nie rozłączył, jacht wrócił do normalnej pozycji, a ja wróciłem na dół cały i zadowolony że naprawiłem fał” – opowiadał Polak dziś rano przez telefon. „O samotności nawet nie myślę, nie odczuwam jej, roboty mam tyle, że zjadłem wczoraj cztery obiady” – dodał.

Prawdziwa wojna psychologiczna zaczyna toczyć się pomiędzy Polakiem a Amerykaninem, Bradem Van Liew. „Ostatnich kilka dni to pole minowe. Mogłem wszystko stracić i nie zyskać nic. Chris utknął – źle dla niego, dobrze dla mnie. Gutek jest zalewie kilka mil przede mną, ale to nie szkodzi, nie mogę tylko pozwolić, żeby zniknął mi z oczu. Pamiętacie film Top Gun i walkę Mavericka z Viperem? Viper chce go szybko załatwić, ale Maverick się nie daje. Więc Viper myśli: „Do diabła, ależ ten dzieciak jest dobry” – coś takiego właśnie odczuwam wobec Gutka. Zobaczyłem go teraz blisko i zapytałem sam siebie: „Skąd on się tu u licha wziął?”. Ale jeżeli chce się ścigać naprawdę – proszę bardzo” – powiedział Brad dziś rano. 

Dwaj liderzy mają przed sobą jeszcze około 5840 Mm do pokonania, zbliża się zmiana pogody więc wydarzyć się może wszystko. Trzymajmy kciuki, żeby wszyscy zawodnicy dotarli do Cape Town.

Zapraszamy na www.velux5OCEANS.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5OCEANS

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5OCEANS

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5OCEANS2010

 

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat(bez zawijania do portu, trasą wokół Przylądka Horn). VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5OCEANS.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu
na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała
w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

FOT. onEdition

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości