Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Z wizytą w stoczni Sport-Sails Center. Nowe modele optimistów gotowe do sezonu

  • Tekst i zdjęcia: magazyn „Wiatr”
  • czwartek, 26 stycznia 2017

Przygotowywanie kadłuba do transportu.

Firma Sport-Sails Center, największy w kraju producent łodzi klasy Optimist, wprowadziła na rynek nowy model – kadłub Blue 2 wytwarzany metodą wtrysku RTM. Technologia wtryskowa Resin Transfer Moulding wykorzystywana jest w produkcji laminatów o dużych gabarytach. Żywiczne spoiwo wtłaczane jest do form tak długo, póki nie zacznie wypływać z otworów kontrolnych na brzegach form (oznacza to, że zbrojenie zostało w całości przesycone). Inspiracją do stworzenia nowego Blue 2 było zamówienie, które wpłynęło do firmy od jednego z zagranicznych klientów. Producent sięgnął też po doświadczenia zaprzyjaźnionego żeglarza z Nowej Zelandii, który tajniki konstrukcyjne zgłębiał między innymi w Pucharze Ameryki. – Chodziło o maksymalne wykorzystanie przepisów klasowych International Optimist Dinghy Association – mówi Sławomir Baranowski ze stoczni Sport-Sails Center. – Skrzynia mieczowa jest w najniższym miejscu. Na rufie kadłub jest maksymalnie szeroki, a na dziobie – możliwie najwęższy. Wypukłość w części dziobowej, zarówno na samym dziobie, jak i na szerokiej pokładowej listwie odbojowej, jest większa, niż w modelach innych producentów – tu również w pełni wykorzystano przepisy IODA. Także przednią ławeczkę oraz stopę masztu, do której mocowane jest okucie masztowe, maksymalnie wyniesiono ku górze. Do września tego roku halę produkcyjną opuściło około 20 egzemplarzy takich optimistów – dodaje Sławomir Baranowski.

Skrzynia mieczowa.

Baza firmy Sport-Sails Center mieści się w Rytlu, 16 km na wschód od Chojnic, tuż przy szosie nr 22 prowadzącej w kierunku Tczewa i Trójmiasta. W szkutniczym warsztacie, z którym sąsiaduje magazyn osprzętu i okuć, łódki przygotowuje się do odbioru lub wysyłki. Optimisty (modele Blue-Blue, Blue Magic oraz Blue 2) są tu wyposażane w zbiorniki wypornościowe, okucia steru, pięty masztu, bloczki marki Harken, gumy do miecza oraz pasy balastowe. Produkcja laminatów odbywa się w miejscowości Żalno (23 km od siedzimy firmy). W kilku obszernych pomieszczeniach szkutnicy przygotowują dziesiątki form, budują pokłady i dna, a nawet płetwy sterowe i mieczowe, a później dokładnie ważą każdy element i wygrzewają laminaty w suszarni, w której temperatura osiąga 70 stopni Celsjusza. – Jesteśmy bodaj jedyną firmą na świecie, która tak starannie kończy proces produkcyjny w łodziach tej klasy – mówi Sławomir Baranowski.

Sport-Sails Center jest jednym z największych w Europie dostawców klasowych łodzi regatowych. Stocznia ma kilkunastu dystrybutorów – od Australii, przez Rosję, po Stany Zjednoczone. Oprócz optimistów wytwarza cadety, dwudziestki oraz olimpijskie finny i siedemdziesiątki, a nawet kadłuby klasy 505. Łodzie wyruszają z Rytla do Australii i Nowej Zelandii, do Chin, Japonii, Malezji i Korei Południowej oraz oczywiście do większości krajów Europy. Łódki najpierw pakowane są w wielkie kartony, a następnie do kontenerów podstawianych przez firmę spedycyjną.

Sport-Sails Center co roku wytwarza około 500 kadłubów klasy Optimist (szkutnicy pracują na kilkunastu formach). Stocznia specjalizuje się między innymi w dostawie regatowych flot na imprezy najwyższej rangi – na przykład na mistrzostwa Europy klasy Optimist.

Sławomir Baranowski.

Sławomir Baranowski przed laty budował jachty w znanej hamburskiej stoczni łodzi regatowych Ziegelmayer. Po kilku latach przeniósł część produkcji do Polski, a po kilku kolejnych – rozpoczął szkutniczą budowę pod własną marką. Od dekady optimisty znad Brdy co roku wygrywają mistrzostwa Europy. Na ostatnich mistrzostwach świata ekipa USA wywalczyła na nich złoto w regatach drużynowych. Medale mistrzostw świata i Europy młodzi żeglarze zdobywają także na polskich łodziach klasy 420 i 470. Na mistrzostwach świata klasy Cadet w pierwszej dziesiątce było aż osiem polskich łódek. Kiedy Sport-Sails Center dostarcza jachty czarterowe dla organizatora mistrzowskich imprez klasy Optimist, zwykle większość nie wraca do Polski – tuż po ostatnim wyścigu znajdują nabywców i jadą do domów wraz z uczestnikami regat.

Więcej na stronie www.blueblue.pl.

Fragment hali produkcyjnej stoczni Sport-Sails Center.

dsc07251-large

 

 

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości