Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Axis dla miłośników wakeboardu

  • Mateusz Jabłoński, OR
  • poniedziałek, 3 czerwca 2013

Muzyka, moc i wakeboard

Axis to nowe amerykańskie motorówki dla miłośników wakeboardu. Mają zaczepy do przewożenia desek, duże głośniki, platformę kąpielową i mocne silniki. Gwarantują nie tylko świetną zabawę, ale też odrobinę lansu.

Wakeboarding od kilkunastu lat zdobywa na świecie i w Polsce coraz większą popularność. Sport polegający na ślizganiu się po powierzchni wody na specjalnej desce wymaga wyciągów (jest już kilka takich urządzeń w Polsce) lub szybkich motorówek. Jednak nie każda łódź nadaje się do tego sportu.

Istnieje sporo modeli przeznaczonych do holowania wakeboardzistów. Ciekawa propozycja to łodzie Axis – nowa marka amerykańskich motorówek. Axis Wake Research jest niezależnym działem znanego producenta łodzi Malibu Boats. Został on stworzony, by wypełnić lukę w ofercie przedsiębiorstwa i spełnić oczekiwania miłośników aktywnego wypoczynku na wodzie.

Dwa modele motorówek, A20 i A22, zaprojektował od podstaw zespół Axis. Przeznaczone są dla miłośników wakeboardu, a także amatorów takich pokrewnych sportów jak na przykład wakesurfing. Łodzie zostały opracowane przez zawodowych wakeboardzistów, więc spełniają ich wyjątkowe wymagania. Twórcy zwrócili jednak uwagę na to, by ich konstrukcje dawały frajdę całym rodzinom lub grupie przyjaciół. Powstały więc motorówki dość wszechstronne. Doskonale sprawdzą się podczas holowania narciarzy wodnych, a nawet popularnych w nadmorskich kurortach bananów, spadochronów i paralotni.

Axis A22 to łódź o długości 6,71 m i wadze 1632 kg. Pomieści aż 15 osób. Przeznaczona jest dla bardziej zaawansowanych jeźdźców. Tworzy doskonałą falę o solidnym kształcie pozwalającym na niesamowite skoki. Do transportu producent dostarcza dwuosiową przyczepę. Axis A20 to model o długości 6,1 m, ważący o prawie dwieście kilogramów mniej i zabierający na pokład do 11 osób. Fala wytwarzana przez tę łódkę jest mniej agresywna, wiec nawet słabsi technicznie wakeboardziści świetnie sobie z nią poradzą.

Obie jednostki, jak przystało na wakeboardowe maszyny, mają wbudowany silnik z bezpośrednim przeniesieniem napędu. To rozwiązanie zapewnia minimalną stratę mocy. Standardowy napęd o pojemności skokowej 5,7 l ma moc 330 KM. Opcjonalnie dostępne są jeszcze trzy jednostki napędowe (350 KM, 410 KM oraz 450 KM). Standardowa progresywna śruba może być zastąpiona śrubą pięciołopatową.

Oba modele mają wbudowane pod podłogą trzy zbiorniki balastowe (dwa na rufie i jeden na środku). Napełniane są za pomocą elektrycznej pompy sterowanej ze stanowiska sternika. Pozwala to na elastyczne dobalastowywanie nawet w trakcie jazdy. Zbiorniki mają pojemność 800 litrów na A20 i 900 litrów na A22. Klienci mogą zamówić dodatkowe fabryczne zbiorniki o wadze 362 kg na rufę i 430 kg na dziób. Połączone one będą bezpośrednio z wbudowanym systemem, więc równie szybko zostaną napełnione lub opróżnione przez pompy. Dodatkowo każda łódź wyposażona jest w hydraulicznie opuszczaną klapę rufową, do której opcjonalnie można zamontować automatyczne ustawianie.

Model A22, z opuszczoną klapą, wodą o ciężarze 1700 kg oraz piętnastoma pasażerami (dodatkowe 1000 kg obciążenia) wytworzy falę, która zadowoli każdego profesjonalnego wakeboardzistę. Wieża, do której zaczepia się hol, jest składana, co pozwala na wjazd do niższych garaży. Przygotowana jest także do montażu zaczepów na deski, panoramicznego lusterka wstecznego, daszka typu bimini oraz głośników.

Kokpit zaprojektowano funkcjonalnie i estetycznie. Schowki są podświetlane. Stanowisko sternika ma nowoczesną deskę rozdzielczą wyposażoną we wskaźniki położenia klapy rufowej i poziomu napełnienia zbiorników. W standardzie jest także tempomat. Opcjonalnie możemy zamówić satelitarny prędkościomierz (GPS), echosondę i wiele innych udogodnień. Oprócz standardowej stylistyki dostępnej w różnych wariantach kolorystycznych mamy do wyboru również dwie edycje limitowane: Recon Edition i Vandall Edition. Pierwsza, w atrakcyjnej czarno-czerwonej kolorystyce, stylizowana jest na wojskową łódź rozpoznawczą. Druga, w kolorze białym z czarnymi grafikami, została zaprojektowana przez słynnego wakeboardzistę Randalla „The Vandall” Harrisa, który dwukrotnie zdobywał prestiżową nagrodę Rider Of The Year. Łodzie z serii Vandall Edition zostały wzbogacone o dodatki, które nie występują w standardowych wersjach: automatyka klapy, echosonda, dodatkowy balast, najlepszy system audio i bimini.

Każda łódź Axis Wake Research sprzedawana jest z przyczepą, więc nie musimy martwić się o transport. Oba modele to jednostki o wysokich osiągach, dobrej jakości i atrakcyjnej estetyce. Spełnią oczekiwania zarówno entuzjastów wakeboardingu, jak i towarzyszących im rodzin. Mogą być również wykorzystywane do wielu innych zadań. Trudno znaleźć w tej klasie motorówek łodzie o porównywalnych osiągach.

Marcin Pituła

 

Tagi: .
Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości