Magazyn Wiatr - portal żeglarzy i pasjonatów sportów wodnych

Gutek w połowie drogi do mety

  • Krzysztof Olejnik, Wiatr
  • czwartek, 28 kwietnia 2011

VELUX 5 OCEANS: OPERON RACING JUŻ W POŁOWIE TRASY DO METY

Zbigniew Gutkowski dziś o godzinie 08.00 rano czasu polskiego znajdował się w odległości 1 658 mil morskich od mety czwartego etapu w Charleston. Po sześciu dniach od wypłynięcia z brazylijskiego portu Fortaleza jacht Operon Racing jest w połowie drogi do celu.

„Wiatr jest całkiem niezły, 20, nawet 30 węzłów z baksztagu, jadę na małym genakerze i grocie zarefowanym na pierwszy lub drugi ref w zależności od tego, jak wieje” – mówi Gutkowski. „Prędkości utrzymują się na poziomie 12 węzłów, czasami nawet więcej. Gdybym się ścigał, prawdopodobnie płynąłbym na większym zestawie, bo warunki na to pozwalają, ale chciałbym uniknąć zbędnych ćwiczeń fizycznych. Na szczęście pasat jest całkiem równy.”

Nie jest łatwo płynąć „turystycznie” i w dodatku samotnie komuś, kto od dziesiątego roku życia pływa po morzu po to, żeby się ścigać. Tym bardziej, że upały tropikalne, a ze względu na zdrowie należy ograniczać ilość ruchów do minimum.

„Większość czasu spędzam na leżance przy stole nawigacyjnym, przy komputerze, coś próbuję napisać, coś próbuję odebrać. Jest tak gorąco, że jak zaczynam czytać książkę, to usypiam. Nie muszę myśleć o strategii ani ściągać prognozy co trzy godziny, jak zwykle robię w trakcie etapu. Nie lubię tego typu żeglarstwa, kiedy muszę sam po prostu płynąć z jednego punktu do drugiego. Co innego gdyby wybrać się ze znajomymi, towarzysko, można robić różne rzeczy, choćby zarzucić wędkę.”

Niemniej pod względem przyrodniczym Gutek nie może narzekać na brak atrakcji, które przysparzają mu zajęć. Minął wielkie pola glonów, o kłosach podobnych do zboża, o powierzchni od kilkuset metrów kwadratowych do ponad kilometra. Zaczepiały się o płetwy sterowe, blokowały hydrogenerator, więc trzeba było je zdejmować. Prawdopodobnie zostały jeszcze na kilu, ale przy obecnych warunkach żeglarz nie chce zatrzymywać jachtu, który płynie z dobrą prędkością.

Kolejnych prac przysparzają latające ryby: „Codzienne rano wyrzucam z pokładu kilkanaście sztuk. Są różnych rozmiarów, od 15-20 centymetrowych do pięciocentymetrowych. Są wszędzie. Niestety nie wszystkie udaje mi się wpuścić z powrotem do wody zanim wyschną.”

W zależności od pogody, Zbigniew Gutkowski powinien dotrzeć do Charleston w ciągu najbliższych siedmiu dni:

„Jestem już w połowie drogi między Fortalezą a Charleston, wiatr dobry, powinien się utrzymać jeszcze dobę, może dwie, później wpływ na pogodę będzie miał niż, który właśnie powstaje nad Florydą. Nie wiem jeszcze jak to rozegram, zobaczę, jak on się będzie zachowywał. Na pewno chcę się trzymać bardziej lewej strony niż prawej. Jak wszystko będzie szło tak jak powinno, za pięć, sześć, może siedem dni powinienem zameldować się w marinie.”

Pozycja Operon Racing na dzień 28.04.2011, godzina 08.00 czasu polskiego:

08 30.83’N / 49 17.71’W

1658 Mm do mety, przebieg dobowy 288 mil, średnia prędkość 12 węzłów

Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

 

 

 


VELUX 

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Wiatr portal dla żeglarzy

Witamy na portalu Wiatr.pl

Zaloguj się i odkryj nowe możliwości